/ Ny VD till Destination Funäsfjällen

2023-06-12

Ny VD till Destination Funäsfjällen

Den första september tillträder Destination Funäsfjällens nya vd: Fredrik Nilsson. Han kommer närmast från Visit Dalarna och efterträder Sigge Jungell som nu kommer att fokusera helt på uppdraget som styrelseordförande i DFAB och sina övriga styrelseuppdrag bland annat inom JHT.

Fredrik Nilsson tillträder som VD

Fredrik Nilsson har en lång erfarenhet av besöksnäringen. I sommar lämnar han rollen som IT-chef med försäljningsansvar på Visit Dalarna och tar flyttlasset till Funäsfjällen för rollen som vd. Men att axla VD positionen är inte helt nytt för Fredrik, han har tidigare agerat interim vd för Visit Idre och haft flera nyckelpositioner inom besöksnäringen.

Jag ser fram emot att ta vid den resa som Destination Funäsfjällen genomfört. Som Sveriges äldsta destinationsbolag har man en lång tradition av samarbete och samverkan – detta är något som ligger mig extra varmt om hjärtat. För destinationer leder samverkan till affärsutveckling. Att få förtroendet att fortsätta arbetet tillsammans med medarbetarna, medlemmarna, fastboende och gäster är en fantastisk möjlighet som jag ser fram emot, säger Fredrik Nilsson.

Sigge Jungell, nuvarande vd på Destination Funäsfjällen är mycket nöjd med rekryteringen och rekryteringsprocessen.

Att rekrytera en vd är alltid en utmaning där både kompetensen och matchningen med laget – medarbetarna – är viktiga delar. Vi hade många intressanta och kompetenta sökanden till denna plats – där Fredrik var den stjärna som lös starkast på alla nivåer. Hans långa erfarenhet inom besöksnäringen, breda profil och passion för platsutveckling är en perfekt matchning, säger Sigge Jungell

Det känns väldigt tryggt att lämna över till Fredrik – och inspirerande att få fortsätta arbetet tillsammans. Jag ser fram emot att välkomna Fredrik in i laget i september. Även om det kommer att vara tråkigt att kliva av och (delvis) lämna det starka lag vi har idag, är jag övertygad om att Fredrik kommer vara en strålande lagledare.

Du kanske också är intresserad av det här?

Bläddra