/ Efterlängtat fjällspår öppnar i Funäsfjällen

2023-11-15

Efterlängtat fjällspår öppnar i Funäsfjällen

Nu öppnar ett nytt fjällspår upp i Funäsfjällen: Andersborgsspåret. En tre kilometer platt fjällslinga som sammanlänkas med spårsystemet för att erbjuda fler nybörjarvänliga turer på fjället.

I Funäsfjällen finns 300 km längdspår, varav ca 60 km av dem går uppe på högfjället. Spår som lockar gäster i alla åldrar och nivåer – från elit till nybörjare. De flesta fjällspår är utformade som A-B spår – långa spår som går från by till by och binder samman dem över högfjället. Men nytt för i år att spåren kompletteras med en rundslinga: Andersborgsspåret. Ett tre kilometer långt fjällspår vid foten av Hamrafjället – alldeles i närheten av Andersborgs våffelstuga.

Trots att vi har Sveriges kanske största spårsystem så får vi ofta förslag och önskemål om ännu fler spår. När vi la ut på sociala medier redan förra året om att vi planerade ett nytt fjällspår var gensvaret enormt. Så det är roligt att vi nu i år kan presentera Andersborgsspåret, ett lätt spår som vi tror kan attrahera många, både fjällvana och nybörjare, berättar Annichen Kringstad, verksamhetsledare på Funäsfjällens Ledbolag.

Lättillgängligt med möjlig tidig öppning

Andersborgsspåret nås via tre möjliga startplatser. Via anslutning till fjällparkeringen i Tänndalen , via längdspår 503 som startar i Tänndalen arena eller via Solskensturen. Du kommer också att kunna ansluta till bland annat Solskenturen vid Andersborgs våffelstuga och fortsätta över fjället. Generellt öppnar fjällspåren först vecka sju då snöläget är gott, men ledbolaget hoppas kunna öppna spåret tidigare.

Det geografiska läget på spåret gör att vi hoppas kunna öppna Andersborgsspåret tidigare, men exakt när är svårt att säga väder och vind är helt avgörande, fortsätter Annichen.

Kontakt:

För frågor om spår och leder:

Annichen Kringstad, Funäsfjällens Ledbolag

Mail: annichen@funasfjallensledbolag.se

För övriga destinationsfrågor:

Fredrik Nilsson, VD Destination Funäsfjällen

Mail: fredrik.nilsson@funasfjallen.se

Kanske gillar du också det här?

Bläddra